Trzy jednostki z opcją na 5 lub 7 kolejnych – to przedmiot zamówienia, które zamierza niebawem ogłosić zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Samorząd chce powiększyć tabor przed planowanym uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie odebrał ostatni zespół trakcyjny z zamówienia na 8 pojazdów, zrealizowanego przez Newag.
– W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na zakup kolejnych nowoczesnych składów. Będą to co najmniej 3 pojazdy, a w przypadku pozyskania środków zewnętrznych będziemy chcieli skorzystać z prawa opcji i zamówić 8 lub 10 pociągów – zapowiada marszałek Olgierd Geblewicz. Jak uzasadnia, w związku z planowanym zwiększeniem przewozów (między innymi w związku
z – mocno już opóźnionym – otwarciem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej) organizator transportu w regionie chce zwiększyć swoją rezerwę taborową, udostępnianą przewoźnikowi – Polregio.
Za rok będzie nowa myjnia…
Park taborowy województwa zachodniopomorskiego liczy dziś 72 pojazdy szynowe. 42 z nich to zespoły elektryczne,
12 – hybrydowe, a pozostałych 18 ma napęd spalinowy. Niedawne trudności z tymi ostatnimi, które skutkowały odwoływaniem części pociągów na liniach niezelektryfikowanych,
zostały już pokonane. W bieżącym i przyszłym miesiącu
do ruchu mają powracać kolejne jednostki spalinowe.
Samorząd jako właściciel floty inwestuje też w infrastrukturę utrzymania pojazdów. Do września przyszłego roku ma zostać wybudowana ekologiczna myjnia taboru. – Pociągi jeżdżą na coraz dłuższych trasach, nawet do Bydgoszczy, zatem kolejna inwestycja się przyda – uzasadnia dyrektor zachodniopomorskiego oddziału Polregio Andrzej Chańko.
– Warto także zwrócić uwagę na naszą kadrę. Zespół naszych maszynistów jest młody, a średnia wieku wynosi 41 lat – dodaje. Zarówno przewoźnik, jak i Urząd Marszałkowski zapewniają, że współpraca między nimi układa się dobrze. Ewentualne powołanie własnej spółki wojewódzkiej – a
o takiej możliwości mówił nam marszałek Geblewicz niespełna dwa miesiące temu – miałoby przebiegać w porozumieniu między stronami.
…a ostatni zamówiony Impuls już jest
Tymczasem na tory wyjechał
ósmy, ostatni z zamówionych przez województwo elektryczny zespół trakcyjny Impuls. – Całkowita wartość projektu wynosi ponad 261 mln zł [261 448 800 zł brutto – przyp. RK] – przypomina zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Dofinansowanie unijne na ten cel,
uwzględnione w Krajowym Planie Odbudowy, to 178 550 400 zł (84% wartości inwestycji).
Nowe Impulsy, podobnie jak poprzednie serie zachodniopomorskich EZT, są przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Ich wyposażenie obejmuje nowoczesne systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, system Wi-Fi oraz defibrylatory. Na pokładzie każdej z jednostek znajdują się 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych i 273 miejsca stojące oraz dwie toalety. W porównaniu z Impulsami z poprzednich dostaw zwiększono z 10 do 16 liczbę stanowisk do przewozu rowerów i dla osób z niepełnosprawnością (przybyły dwa miejsca dla osób na wózkach w członach skrajnych). Inną nowością jest 16 miejsc o zwiększonej szerokości, przeznaczonych również dla osób z niepełnosprawnościami – ale także np. dla kobiet w ciąży.
Oprócz stacjonarnych ramp dla osób o ograniczonej mobilności Impulsy mają też lekkie rampy rozkładane. To jeszcze nie koniec ułatwień dla pasażerów o szczególnych potrzebach. – Dedykowane miejsce czeka na pasażerów poruszających się z pomocą psa asystującego. Ponadto w jednej z części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach jest specjalna okleina, a na blacie stolika – gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu ma też możliwość przygaszenia świateł w tej części składu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony komfort podróży, spokój i wyciszenie – wyliczają przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego.
W 2024 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało ponad 8 mln osób – najwięcej od przeszło dekady. Liczba połączeń w dni robocze wynosi 270 na dobę.