Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
23-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Trzy jednostki z opcją na 5 lub 7 kolejnych – to przedmiot zamówienia, które zamierza niebawem ogłosić zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Samorząd chce powiększyć tabor przed planowanym uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie odebrał ostatni zespół trakcyjny z zamówienia na 8 pojazdów, zrealizowanego przez Newag.

– W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na zakup kolejnych nowoczesnych składów. Będą to co najmniej 3 pojazdy, a w przypadku pozyskania środków zewnętrznych będziemy chcieli skorzystać z prawa opcji i zamówić 8 lub 10 pociągów – zapowiada marszałek Olgierd Geblewicz. Jak uzasadnia, w związku z planowanym zwiększeniem przewozów (między innymi w związku z – mocno już opóźnionym – otwarciem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej) organizator transportu w regionie chce zwiększyć swoją rezerwę taborową, udostępnianą przewoźnikowi – Polregio.

Za rok będzie nowa myjnia…

Park taborowy województwa zachodniopomorskiego liczy dziś 72 pojazdy szynowe. 42 z nich to zespoły elektryczne, 12 – hybrydowe, a pozostałych 18 ma napęd spalinowy. Niedawne trudności z tymi ostatnimi, które skutkowały odwoływaniem części pociągów na liniach niezelektryfikowanych, zostały już pokonane. W bieżącym i przyszłym miesiącu do ruchu mają powracać kolejne jednostki spalinowe.

Samorząd jako właściciel floty inwestuje też w infrastrukturę utrzymania pojazdów. Do września przyszłego roku ma zostać wybudowana ekologiczna myjnia taboru. – Pociągi jeżdżą na coraz dłuższych trasach, nawet do Bydgoszczy, zatem kolejna inwestycja się przyda – uzasadnia dyrektor zachodniopomorskiego oddziału Polregio Andrzej Chańko.

– Warto także zwrócić uwagę na naszą kadrę. Zespół naszych maszynistów jest młody, a średnia wieku wynosi 41 lat – dodaje. Zarówno przewoźnik, jak i Urząd Marszałkowski zapewniają, że współpraca między nimi układa się dobrze. Ewentualne powołanie własnej spółki wojewódzkiej – a o takiej możliwości mówił nam marszałek Geblewicz niespełna dwa miesiące temu – miałoby przebiegać w porozumieniu między stronami.

…a ostatni zamówiony Impuls już jest

Tymczasem na tory wyjechał ósmy, ostatni z zamówionych przez województwo elektryczny zespół trakcyjny Impuls. – Całkowita wartość projektu wynosi ponad 261 mln zł [261 448 800 zł brutto – przyp. RK] – przypomina zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Dofinansowanie unijne na ten cel, uwzględnione w Krajowym Planie Odbudowy, to 178 550 400 zł (84% wartości inwestycji).

Nowe Impulsy, podobnie jak poprzednie serie zachodniopomorskich EZT, są przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Ich wyposażenie obejmuje nowoczesne systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, system Wi-Fi oraz defibrylatory. Na pokładzie każdej z jednostek znajdują się 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych i 273 miejsca stojące oraz dwie toalety. W porównaniu z Impulsami z poprzednich dostaw zwiększono z 10 do 16 liczbę stanowisk do przewozu rowerów i dla osób z niepełnosprawnością (przybyły dwa miejsca dla osób na wózkach w członach skrajnych). Inną nowością jest 16 miejsc o zwiększonej szerokości, przeznaczonych również dla osób z niepełnosprawnościami – ale także np. dla kobiet w ciąży.

Oprócz stacjonarnych ramp dla osób o ograniczonej mobilności Impulsy mają też lekkie rampy rozkładane. To jeszcze nie koniec ułatwień dla pasażerów o szczególnych potrzebach. – Dedykowane miejsce czeka na pasażerów poruszających się z pomocą psa asystującego. Ponadto w jednej z części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach jest specjalna okleina, a na blacie stolika – gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu ma też możliwość przygaszenia świateł w tej części składu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony komfort podróży, spokój i wyciszenie – wyliczają przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego.

W 2024 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało ponad 8 mln osób – najwięcej od przeszło dekady. Liczba połączeń w dni robocze wynosi 270 na dobę.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Bydgoszcz Fordon: Pierwszy peron po przebudowie już czynny

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Bydgoszcz Fordon: Pierwszy peron po przebudowie już czynny

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij